Zeven onfeilbare stappen om ziek, angstig en ‘vast zittend’te blijven – Deel 1

Bezorgd over het maken van enorme sprongen op het gebied van gezondheid, rijkheid en geluk? Bezorgd dat je het misschien snapt, uit de sleur breekt, ontsnapt aan de ‘rat-race’, en begint te genieten van een leven vol zalige overvloed en welzijn?

Het is een algemeen probleem; meer en meer mensen maken dramatische en blijvende verbeteringen in hun leven, maar wees niet bang, hulp is hier!

Deze ‘zeven stappen overleving’s gids’ zal je helpen om de meest voorkomende valkuilen te ontwijken en houden je op koerst tegen slinkende vicieuze cirkels. Dus, laten we erin duiken:

1. Schuld

Jouw nummer 1 strategie om vast te blijven zitten zou altijd schuld moeten zijn. Het is zo, zo krachtig.

Wat te doen:

Maak ’t absoluut zeker dat je de schuld geeft aan iemand of iets anders met alle situaties waar je je in bevindt. Of het nou je gezondheid is, je financiën, je relaties, je werk, of algemene niveaus van tevredenheid, geluk, vervulling, vrede, vrolijkheid of alle andere dingen je graag meet, de clou is om altijd iemand of iets anders buiten jezelf de verantwoordelijkheid te geven van alles wat met jou gebeurt, alles wat je voelt en ervaart. Op die manier sluit je jezelf in, in een compleet machteloze situatie, waar je altijd rekent op andere mensen of omstandigheden om te veranderen zodat het beter kan gaan voor jou.

Je beste opties met schuld:

  • Je ouders
  • Je jeugd
  • God

Deze zouden je favoriete keuzes moeten zijn om naar toe te gaan als je iemand de schuld wil geven. Waarom? Zij zijn onveranderlijk. Je zult altijd ouders hebben of hebben gehad, die altijd iets gezegd of wat dan ook gedaan zullen hebben wat zo verschrikkelijk was dat
het je leven zo slecht maakt, tot de dag van vandaag aan toe.

Je hebt altijd je kindertijd: maak het gewoon zeker dat je niet teveel inner-kind werk doet, blijf speciaal weg bij iets als EFT of wat voor therapie vorm dan ook, en je zal altijd deze goede tijd hebben om de schuld te geven van alles wat nu fout is.

En God? Nou, als je in een god gelooft die zo’n persoonlijke belangstelling in jou heeft om je leven zo verschrikkelijk te maken als het is, dan is de kans groot dat hij in de buurt blijft om te zorgen dat het niet beter wordt – dus je kan hem altijd de schuld geven. Als er kleine fijne dingen gebeuren onderweg dan kan je altijd jouw god beschuldigen van temperamentvol en mysterieus zijn – het is een win-win situatie.

Tweede keuzes met schuld:

  • De regering
  • Het weer
  • De economie
  • Je baas/bedrijf
  • Je vrienden/familie
  • Je opleiding

Als je echt niets kan vinden om je ouders, je jeugd of god de schuld te geven probeer dan een van deze, ze zijn allemaal goed te gebruiken. Het enige nadeel is dat deze eerder de neiging hebben om te veranderen en mogelijk jouw zorgvuldig aangelegde plannen ongedaan kunnen maken om het niet beter te doen.

Regeringen, het weer en de economie kunnen veranderden, en zijn er bekend om te verbeteren zowat zonder waarschuwing. Je zou van baan kunnen veranderen of een opleiding gaan doen, en dan vind je jezelf, plotseling, in een ongevraagd opwaarts spiraal van succes.

Om dit gevaar tegen te gaan probeer de schuld een beetje te verspreiden. Houd een schuld achter de hand, voor het geval dat een gebied onverwacht verbeterd. Geef de schuld aan de economie én je opleiding, of de regering én je baas. Houd jezelf veilig.

Wat te vermijden:

Hier zijn een paar valkuilen. Zorg ervoor niets te maken te hebben met ….

  • Persoonlijke verantwoordelijkheid
  • Open-minded discussies
  • Vergeven

Persoonlijke verantwoordelijkheid – is het grootste gevaar voor je. Zo gauw alle verantwoording neemt voor welk gebied dan ook van je leven manoeuvreer je jezelf in een krachtige machtige positie waar je het risico loopt al je slachtofferschap te verliezen.

Wanneer je stopt met de schuld te geven aan andere mensen of omstandigheden buiten jezelf begin je controle over je leven te krijgen. Je begint je met je oneindige macht te verbinden om je leven precies zoals je het wil ervaren te creëren. Je mate van zelfvertrouwen, zelfwaardering en verdienen beginnen te groeien, en gezondheid, rijkheid en geluk schitteren aan de horizon!

Als je vast wil blijven zitten vermijd dan persoonlijke verantwoordelijkheid met alles wat je hebt.

Open-minded discussies. Zeuren over hoe slecht het allemaal is met mensen die bereid zijn je te vergezellen in je misère is een ding, open-minded discussies is een ander iets. En wie weet waar dat toe leidt? Het risico is dat je misschien nieuwe mogelijkheden gaat zien en kansen, en zelfs vraagtekens gaat zetten bij je overtuigingen over wie het is die er ‘iets aan moet doen’.

Een open geest leidt tot een uitbreiding van de geest – blijf gesloten als je vast wil blijven zitten.

Vergeven – Zeg gewoon nee! Waar het hier om gaat is, als je eenmaal schuld geeft, hou het zo! En hoe bozer en bitterder je kan worden, hoe beter.

Wanneer je mensen gaat vergeven voor onrechten die je waarneemt die zij je aangedaan zouden hebben wanneer je hen toestaat te zijn wie zij zijn, het beste te doen wat zij kunnen van waar zij zijn, ervaar je een vreugdevol, bevrijdende, verheffende vrijheid.

Vergeven hoeft niet eens persoonlijk of op papier, in je hoofd, bewust, energetisch doet de truuk ook al. De opluchting en vrijheid je leven te leven met je eigen condities dat met vergeven komt zal vele mogelijkheden geven.

Een heel nieuw leven wacht op iemand die durft de schuld te laten vallen en begint diegene die onrecht hebben gedaan te vergeven. Heeft je muziekleraar in de eerste van de hogere school je verteld dat je niet kan zingen? Houd aan dat soort dingen vast. Zing nooit meer – dat zal d’r leren! Wat is het alternatief? Laat het gaan, vergeef en vergeet en zing je eigen lied!

Vergeven of schuld geven – je kan het niet allebei doen.

2. Zorgen maken

Maak je je zorgen? Het lijkt iets makkelijks voor vele mensen, maar hier zijn wat tips voor het geval je jouw vaardigheden in dit gebied wil verbeteren.

Wat te doen:

Waar maar mogelijk probeer je negatieve gedachten die je hebt te volgen tot een logische conclusie, en bij voorkeur alles opblazen tot ongelofelijke proporties terwijl je toch bezig bent. Natuurlijk kan je niet constant negatief denken, dus als je enige positieve gedachten hebt, doe je best om ze om te zetten met een ‘ja maar’ uitspraak, en volg dat tot de, nu onlogische, maar bevredigende zorgelijke conclusie.

Beste onderwerpen voor zorgen:

  • Dood
  • Financiële ondergang
  • Openbare vernedering

De dood kan een beetje extreem lijken in de eerste instantie maar, wanneer je eenmaal gewend bent aan deze manier van denken, kan je daar verrassend snel komen vanaf ’t meest onschuldige begin.
Hier is een voorbeeld:

Hoor je dat geluid? Het zou uit de kelder kunnen komen. Waarschijnlijk iets van de kampeerspullen, die we eerder hebben opgeborgen, wat valt. Ja, maar dat kan het ook niet zijn, het is misschien de boiler. Het zou stuk kunnen gaan, of ontploffen. Ontploffen boilers wel? Nou, met mijn geluk …. ja, het zal waarschijnlijk ontploffen, huis weg en iedereen dood.

Natuurlijk kan je het veel langer over dit hebben dat dit. Sommige verschrikkelijke alternatieven en afgrijselijke details zullen alles sterker en realistischer maken over je zorgen. Neem de tijd en geniet van je zorgen-reis als je op weg gaat naar je verontrustende lot.

Opmerking: Wanneer je gelooft dat we allemaal komen van, en terug gaan naar de Bron, en de dood is niets om bang van te zijn, dan gaat deze niet gelijk werken. Gelukkig kun je het aanpassen. Probeer om dood te veranderen in voor een groot publiek spreken, een angst die voor sommige mensen de angst voor de dood overstijgt. Zorgen maken dat iemand anders dood zou gaan en jij op de begrafenis moet spreken – dat is een goeie!

De dood, financiële ondergang en openbare vernedering zijn behoorlijk extreem voor de meeste mensen en de angst voor dat is geweldig om langdurige stress te garanderen, jouw nummer 1 oorzaak voor voortdurende slechte gezondheid. Er is nog een voordeel hiermee – je kan je dan ook nog zorgen maken over het zorgen maken en de stress dat alles geeft – bonus!

Andere opties voor zorgen maken:

  • Ziekte
  • Verlies van je baan
  • Oud worden
  • Fouten maken
  • Niet goed genoeg zijn
  • Verliezen/vergeten van dingen

Dit zijn goeie vanuit zichzelf om je zorgen te maken, allemaal met de potentie om verstorend te zijn, angstig en stressvol, maar het wordt zelfs nog beter. Je zult zien dat met een beetje inventiviteit de meeste onderwerpen terug te voeren zijn naar 1 of meer van de top 3:
Een klein foutje op je werk zal duidelijk leiden tot je baan verliezen en je inkomen, en je huis kwijt raken. Financiële ondergang en publieke vernedering zullen snel volgen. Slechte gezondheid en, uiteindelijk, helemaal alleen dood gaan zonder een cent, op straat, zijn dan de logische conclusies.
Het is wel lekker om wat variatie te hebben, dus gebruik de kracht van je verbeelding. Constant je zorgen maken over hetzelfde kan saai worden.
Of het zou een Obsessief-Compulsieve Persoonlijkheidsstoornis kunnen zijn ….!

Wat te vermijden:

Wees uitermate alert met enige vorm van …

  • Visualisatie
  • Dagdromen
  • Fantaseren

Het probleem hier is, natuurlijk, dat als je een goede zorgen maker bent dat je het ook makkelijk vind om per ongeluk te vervallen in een van de bovenstaande. Dagdromen en fantaseren zijn gewoon je oude vriend ‘zorgen maken’ op de kop; positieve gedachten gevolgd door logische, blije conclusies.

Iets behoorlijk goed doen op je werk leidt naar gedachten van lof van je baas. Je komt waarschijnlijk in aanmerking voor promotie, krijgt meer geld, komt bij het management team en, voor je het weet, ben je onderweg naar de nieuwe vesting van het kantoor op de Bahama’s. Oh jee!

Teveel van dit soort positieve gedachten en je merkt dat je de negatieve gedachten opmerkt, ze omdraait en dat je bekwaam omgaat met de situatie of het probleem oplost. Waarom zou je een goede mogelijkheid voor zorgen maken overslaan door positieve resultaten de verbeelden?

Visualisatie gaat nog een stap verder. Natuurlijk is het zo dat als je een echte tobber bent je dit soort strategische, geformaliseerde fantasieën ook makkelijk doet, maar pas op! Visualisatie is een krachtig gebruiksmiddel en zelfs informeel gebruik kan genoeg zijn om je uit je sleur te halen en dan begin je met een veel vrolijker en overvloediger leven.

Ga verder dan dat en je bent op weg naar echte problemen. Ga regelmatig zitten om hetzelfde resultaat visualiseren en dan begin je energie te geven aan die gedachte en geef je het vorm. Je krachtige onderbewustzijn gaat aan het werk om dat wat je verbeeldt te creëren en, nogmaals, gezondheid, rijkheid, geluk, en wat je ook verlangt is niet zo heel ver weg meer.

Nee! Als je vast wil blijven zitten, blijf ver weg van visualisatie. In plaats daarvan laat je onderbewuste bezig met het brengen van visioenen over naderend onheil.

Je verbeelden hoe goed dingen kunnen zijn of zorgen maken over hoe erg dingen fout kunnen gaan. Je kan het niet allebei tegelijk doen.

Wat te doen:

De basis van negatieve innerlijke conversatie is: 1) bedenk dat iets fout is en 2) geef iemand de schuld. Echter, in plaats van iemand anders de schuld geven, dit keer, geef je jezelf de schuld. Ideaal gezien wil je je verbeelden dat iets heel erg fout is met jou, geef jezelf de schuld dat je zo bent, en vertel jezelf, herhaaldelijk, hoe slecht je bent om door te gaan met zo te zijn.

Negatieve zelf-conversatie is een veelzijdig instrument; het kan gebruikt worden in je hoofd of je kan het luid uitspreken tegen jezelf, of de wereld in het algemeen. Het kan ook met groot effect gebruikt worden in gesprekken, waar je vaak mensen kan vinden die met jouw lage mening over jezelf sympathiseren, of het zelfs bevestigen en versterken.

Wanneer je jezelf naar beneden haalt op deze manier, herinner je zoveel mogelijk te generaliseren en veralgemeniseren. De woorden ‘altijd’ en ‘nooit’ zijn je vrienden hier: Ik heb het ALTIJD fout en, ik herinner dat NOOIT, zijn klassieke voorbeelden dus gebruik die vaak.

Beste onderwerpen voor negatieve zelf-conversatie:

  • Er is iets mis met mij
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik verdien het niet …

De veronderstelling dat er iets fundamenteel mis is met jou, dat je stuk of beschadigd bent op de een of andere manier, is een geweldige basis voor negatieve zelf-conversatie. Dit is je goed van dienst wanneer je uitspraken doet zoals “Ik kan niet tekenen, zingen, koken enz.”. Als het even kan probeer hier ook te veralgemeniseren zoals “Ik maak ALTIJD een zooitje van mijn relaties” en “Ik herinner mij NOOIT namen”.

Als je deze uitspraken maar vaak genoeg herhaalt zullen ze je naar een hypnotische kwaliteit brengen. Jouw onderbewuste, open voor suggesties en instructies als het is, zal ze aan boord nemen en aan het werk gaan om ze waar te maken, en verstrekt vaak nuttige beelden van fouten uit het verleden om je ellendige toestand te bevestigen en te verergeren!
Houd in gedachten om alles wat simpel over een vaardigheid die je kan leren gaat, buiten beschouwing te laten, zoals kaart lezen, dus: “Ik heb nog nooit een kaart kunnen lezen, ik ben hopeloos”. Let op de implicatie “Ik kon nooit en dus zal ik nooit kunnen, en de extra ‘Ik ben hopeloos’ wat de persoonlijke fout bevestigt in plaats van een vaardigheid die er nog niet is. Het voegt een leuke algemene domper toe.

Het gevoel van niet goed genoeg zijn of niet verdienen is vrij algemeen, maar het helpt echt om er een frequente gewoonte van te maken om dit voor jezelf te bevestigen. Er is genoeg variatie hier, dus zorg ervoor gebruik te maken van een zo breed mogelijk gebied als maar mogelijk is. Niet slim genoeg, te oud, niet fit genoeg, te vastgeroest in mijn gewoontes, niet sterk genoeg, niet flexibel genoeg, en ga zo maar door.

Wees niet bang om werkelijke of schijnbare vergelijkingen te gebruiken die dicht bij elkaar liggen. Je kan te oud zijn voor iets en een minuut later te jong, of niet slim genoeg en ook overgekwalificeerd. Het is de geest die wordt geprogrammeerd, dus als je zegt dat het waar, is het waar!

Wat te vermijden:

Wanneer je met of over jezelf praat wees er zeker van positieve dingen te vermijden, en blijf in het bijzonder ver van het sturen in de richting van:

  • Positieve affirmatie’s
  • Lof of goedkeuring van jezelf
  • Accepteren van complimenten

Het hoeft eigenlijk niet gezegd maar positieve affirmatie’s zijn een gruwel voor de negatieve zelf-prater. Als je de gewoonte hebt om veel met jezelf te praten, en daar is echt niets mis mee als je ook maar af en toe met andere mensen praat(!), wees dan wel alert dat je affirmatie’s stikt negatief zijn.

Het herhalen van zinnen als “Ik vind mijzelf leuk” of “Ik hou van mezelf” en “Ik ben geweldig” of “Ik ben zelfverzekerd, capabel, professioneel….” kunnen er onschuldig genoeg uitzien, maar mooi niet. Met de tijd kunnen deze simpele woorden je zelfvertrouwen opbouwen en je zelfbeeld verbeteren, je vertrouwen verhogen, moed, overtuiging en kunnen allerlei ongewilde effecten hebben. Nee, als je vast wil blijven zitten, blijf bij de zelfverachting.

Uiteraard moet je iedere vorm van zelfverheerlijking vermijden. Belangrijke prestaties kun je meestal het beste negeren, gewoon recht het volgende project inrollen zonder een pauze. Ga zeker niet ook maar iets vieren.

Verder, wanneer je iets best goed doet, in plaats van dit te erkennen, probeer altijd om iets fout’s te vinden. Misschien had je het sneller kunnen doen, of groter, of beter – wees er zeker van jezelf dat te vertellen.

Vergelijken is hier ook erg nuttig: iemand anders heeft het misschien wel veel beter gedaan. maakt niet uit als diegene jaren meer ervaring heeft, beter voorzien is of gefinancierd, of professioneel is terwijl jij alleen maar gewoon een beetje ermee speelt — bekritiseer jezelf omdat je niet zo goed bent als zij zijn!

Wanneer iemand je een complimentje geeft, of het nou is om je op te beuren of gewoon uit bewondering voor sommige vaardigheden, bezittingen of houding, bagatelliseer of leid ze af van hun welgemeende woorden. Als je jezelf niet prijst zorg dan ook dat anderen dat niet gaan doen voor jou.

Werk zinnen als “Wauw! Dat heb je fantastisch gedaan” tegen met “Oh, dat stelt niets voor” of “Ach, Ik deed gewoon ….. (iemand) na”. De onvermijdelijke “Ik vind je jurk leuk” of “Mooie das” moeten altijd beantwoord worden met “Oh, dit oude ding? Ik heb het gewoon maar aangetrokken”.

Complimenten over je verschijning of je talenten kunnen grote problemen veroorzaken, helemaal als je de ander niet wil te beledigen terwijl je ook het compliment wil vermijden. Het is handig enkele antwoorden op voorraad te hebben voor zulke gelegenheden.

Het beantwoorden van complimenten over je uiterlijk met “Het is het licht” of'” Ik heb een goeie visagist/stylist/plastische chirurg” zijn waarschijnlijk dan veel beter dan “Ik denk dat je een bril nodig hebt” om het compliment af te buigen.

Wees voorzichtig!

Het volgen van deze richtlijnen zullen je goed van pas komen, maar het is een overvloedig universum daar buiten en je kan niet voorzichtig genoeg zijn! Mogelijkheden voor groei en verbinding tieren welig, verleiden je uit de veiligheid van je ‘vastzitten’ vandaan met de ware belofte van alles wat je hartje begeert. Wees op je hoede!

Vertaling van een blogpost van IanB~
op Wildbliss.com.

3 responses to this post.

  1. […] Note for Dutch speakers: Anita has kindly translated this into her native language and her version can be found here ~ https://ahaaah.wordpress.com/2013/05/11/zeven-onfeibare-stappen-om-ziek-angstig-en-vast-zittendte-bli… […]

    Like

    Beantwoorden

  2. An impressive share! I have just forwarded this onto a
    coworker who had been doing a little research on this. And he in fact bought me breakfast because I stumbled upon
    it for him… lol. So allow me to reword this…
    . Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to discuss this matter here on
    your internet site.

    Like

    Beantwoorden

    • Posted by Anita on 15/05/2013 at 11:44

      Your welcome, for your breakfast. 😉 And it is thanks to Ian of Wildbliss.com! He wrote the article, I translated in dutch. Great it is enjoyed!

      Like

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: